زیبایی و سلامت

کدام مواد مغذی مانند ضدآفتاب عمل می کنند ؟

بدون دیدگاه

در این مقاله سعی داریم تا چند خوراکی معرفی کنیم که علاوه بر فواید فراوان بر پوست خاصیت ضدآفتاب نیز دارند و اثرات بد آفتاب را از بین می برند. پس اگر شما هم از امتحان و استفاده کردن کرم های ضدآفتاب خسته شده اید با معرفی خوراکی های حاوی ضدآفتاب همراه ما باشید تا با استفاده از آنها، تا حد زیادی از آسیب های پوستی در امان بمانید.

معرفی خوراکی های حاوی ضدآفتاب
معرفی خوراکی های حاوی ضدآفتاب

قبل از معرفی خوراکی های حاوی ضدآفتاب ، با مواد مغذی که باعث محافظت پوست شما در برابر اشعه های مضر آفتاب مانند نور فرابنفش می شوند ، آشنا شویم :

 اسیدهای چرب امگا 3 ، چربی های اشباع شده مفید ، آنتی اکسیدان ها ( لیکوپن، بتاکاروتن و ویتامین E )

این مواد مغذی باید به مقدار زیاد در طول روز به بدن شما برسد. اما در مقابل باید مصرف برخی خوراکی ها را تا حد امکان کاهش دهید. از جمله خوراکی های مضر برای پوست می توان به قندها، غذاهای فراوری شده و نیمه آماده ، روغن های گیاهی اشاره کرد.

معرفی ضدآفتاب های خوراکی و طبیعی :

اکنون که دانستیم کدام ماده مغذی سبب محافظت از پوست می شود ، وقت آن رسیده تا به معرفی خوراکی های حاوی ضدآفتاب بپردازیم. با مصرف منظم و روزانه از این خوراکی های طبیعی ، می توانید ضدآفتاب را از کیف آرایشی خود حذف کنید.

خوراکی های قرمز رنگ

تمام میوه ها و خوراکی های قرمز رنگ که در واقع دارای رنگ دانه های قوی هستند ، قدرت محافظت بالایی دارند. لیکوپن ، خاصیت ضدآفتاب بودن را به این خوراکی ها بخشیده است. گوجه فرنگی ، انار ، هندوانه ، گریپ فروت پودر فلفل قرمز و… از جمله خوراکی های طبیعی برای محافظت در برابر آفتاب هستند. با پخت گوجه فرنگی ، میزان لیکوپن در آن ، چند برابر می شود و اگر روزانه چند قاشق غذا خوری مصرف شود ، ضدآفتاب طبیعی را به پوست می رساند و تا حد قابل توجهی از پوست  محافظت می کند. به گفته متخصصین پوست ، آنتی اکسیدان های موجود در انار خاصیت ضد آفتاب بودنش را تا 25 درصد افزایش می دهد.

گوجه فرنگی یک ضدآفتاب طبیعی و خوراکی
گوجه فرنگی یک ضدآفتاب طبیعی و خوراکی

خوراکی های نارنجی رنگ

بتاکاروتن ، شبیه لیکوپن عمل میکند و خاصیت ضدآفتاب بودن را مواد می دهد. سیب زمینی شیرین ، قارچ ، هویج ، اسطوخودوس و سایر سبزیجات دارای بتاکاروتن هستند. با مصرف متعادل از این خوراکی ها ، می توان بدون نیاز به ضدآفتاب شیمیایی ، پوست خود را در برابر اشعه های خورشید ایمن کرد.

خوراکی های سبز رنگ

سبزیجات ، بروکلی ، برگ سبز و … از جمله خوراکی هایی هستند که علاوه بر بتاکاروتن دارای اسید فولیک ، ویتامین A  ، C ، E  هستند و برای جلوگیری از آسیب های نور خورشید و حتی ترمیم آنها بسیار موثر می باشد. با این حال در سفره غذایی اغلب ما ، سبزیجات جایگاه کمرنگ تری دارد. با اصلاح شیوه زندگی و استفاده مداوم از سبزیجات در برنامه غذایی روزانه ، می توان از ویتامین های موجود در آنها بهره مند شد.

ماهی، یک ضدآفتاب خوشمزه و مفید
ماهی، یک ضدآفتاب خوشمزه و مفید

ماهی

همانطور که میدانید ماهی ها منبع غنی اسید چرب امگا 3 هستند که از چربی های مفید و خوب در محافظت در برابر آفتاب به حساب می آید. انواع ماهی ها مانند  ماهی قزل آلا، شاه ماهی، خال مخالی و حتی ساردین را ماهی دو بار در برنامه غذایی خود بگنجانید.

شکلات تلخ

مصرف شکلات هایی که بالای 70 درصد کاکائو دارند ، تا 25 درصد باعث افزایش تحمل پوست در برابر نور خورشید می شوند.

Tags: زیبایی و سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشاره به نکاتی در مورد بهداشت زنان
آشنایی با راهکار هایی برای ماندگاری بیشتر عطر ها
فهرست